bgERP
bgERP
DTCO®1381 Rel.4.1 - предоставя данни от бъдещето
design-4-1-png-o2d8
С интегрирането на интелигентния тахограф във все по-цифровизираната транспортна инфраструктура, това устройство сега играе много по-важна роля. Наскоро приетият Пакет за мобилност I на Европейския съюз също разчита на интелигентния тахограф като надежден доставчик на данни за каботажния контрол. Като се имат предвид възможностите, които ще бъдат достъпни за потребителите на устройството в бъдеще, оригиналните му описания като „тахограф“ или „ЕС контролно устройство“ вече не отговарят на бъдещата му роля.

И това е само началото.


„Много предизвикателства в транспортната индустрия вече могат да бъдат решени днес благодарение на надеждни данни от DTCO 4.0“, казва Марчело Лукарели, ръководител на бизнес сегмента за търговски превозни средства и вторични пазари в EMEA в Continental. Достатъчна причина той да представи своята презентация на деня на Continental Commercial Vehicle през септември 2020 г. със заглавието „И това е само началото!“ Свързването на данните от тахографа с лизингови изчисления и бонус системи за водача са само два примера за многостранните сценарии на използване на този електронен доставчик на надеждни данни. Вече обявената актуализация за DTCO 4.0 ще донесе и допълнителни функции като възможността за проверка на данни от бордова система за претегляне и предаването им от превозното средство. Lucarelli вече обещава още повече полезни функции за DTCO 4.1, който ще бъде наличен най-късно през пролетта на 2023 г. „Почти няма граници за нашето въображение по отношение на това, което може да постигне“, ентусиазира той.

Визионерски игри на ума


Визионерските мисловни процеси и многостранното въображение наистина могат да помогнат за пълното разбиране на бъдещото значение на интелигентния тахограф.
DTCO® 4.0 вече има интегрирана GNSS антена с мощно приемане и достъп до сателитни системи като Galileo, GPS и GLONASS. Поддържаното от сателит позициониране се използва за записване на местоположението на превозното средство в началото и в края на ежедневното работно време - и (в момента) след три часа активно време за шофиране. В допълнение към основните си функции за записване на данни за водача и превозното средство, тахографът с цифрова мрежа също ще направи възможно да се следи спазването на социалните стандарти и дори ще опрости изчисляването и изплащането на бонуси за правилно въвеждане на данни в тахографа.
Със своя DSRC интерфейс новият DTCO 4.0 вече предоставя функции, които могат да бъдат използвани в бъдеще за хармонизиране на отчитането на пътните такси и мониторинга на пътните такси в цяла Европа. Сензорите, разположени на осите, биха могли също да предават криптирани данни за теглото и натоварването на осите на автомобила към защитената инфраструктура на тахографа – и оттук тахографът ще въведе тези данни в изчисление на пътните такси, което би било надеждно и индивидуално. По този начин би било възможно дори включването на класа на замърсяване на автомобила.
Преди всичко, печелившите модели на застрахователни полици могат да бъдат разработени в сътрудничество със застрахователната индустрия, тъй като застраховката на флотите представлява огромна част от техните оперативни разходи. Например данните от тахографа могат да бъдат свързани с данни за честотата на произшествията по конкретни маршрути. Камионите, които редовно пътуват по магистрала, която е особено податлива на инциденти или трябва да карат дълги разстояния през градски райони, ще имат различни застрахователни полици от тези, които пътуват по по-рядко посещавани или второстепенни маршрути. По-индивидуализираните и динамично коригирани политики биха осигурили по-голяма ефективност както за притежателите на полици, така и за застрахователите – а допълнителното интегриране на данни за типа натоварване, натоварването на осите и поведението на водача би могло да подобри тези резултати още повече
Предоставянето на актуални метеорологични данни по маршрута преди беше недостижима визия за бъдещето за шофьорите и автопаркове - но технологичната компания Continental отдавна проучва и развива възможностите, предлагани от разширяването на 5G мрежата с латентност в милисекундния диапазон, тъй като част от комуникацията V2V и V2X. Например сензорите на чистачките или прозорците на камиони могат да открият началото на дъжда, когато се случва, и да споделят тази информация със други автомобили или застрахователни компании.

Осигуряване на защита на данните и предотвратяване на манипулации


Фокусът в управлението на автопарка винаги е върху цифровия тахограф като доставчик на точни и надеждни данни. Въпреки това, когато се колекционират данни, винаги съществува риск от злоупотреба с данни или манипулация. DTCO 4.0 вече отговаря на високите стандарти за сигурност и защита на данните за обработка на лични данни, предвидени в Директива 2016/679 на ЕС. Всички опити за манипулиране на данни се противодействат и от криптографското подобрение на комуникацията между тахографа и сензора, по-задълбочено електронно криптиране и още по-сигурна процедура за запечатване на устройството. Производителите на тахографи знаят, че цифровото предотвратяване на манипулиране и защитата на тахографите и сензорите срещу злоупотреба са безкрайни процеси – и VDO инвестира точно толкова в тези процеси, колкото и в осигуряването и опростяването на тестовите процеси в съответствие с §57b. Сервизите, които извършват проверките за съответствие, също имат специална отговорност тук - но новият Workshop Tablet ускорява значително проверката §57b и също така помага за бързо разкриване на несъответствия в данните. Това удобно устройство също така документира целия процес на тестване внимателно и напълно, така че всеки опит за манипулация ще бъде бързо открит и може да бъде доказан в детайли.